torsdag 16 april 2015

Kunskap är coolt!

Be careful- You might learn something!

Grej Of The Day (GOTD)

Gruppen har över 17 000 medlemmar på Facebook. Upphovsmannen Micke Hermansson från Umeå drar fulla hus på SETT-mässan i Stockholm för tillfället - vad är då detta fenomen?

Själv har jag under hösten då jag följt gruppen på Facebook varit något skeptisk - vad är syftet och hur kommer vi närmare målen? Jag har under våren med allt fler positiva artiklar och tv-reportage om GOTD i bagaget blivit mer och mer sugen på att faktiskt testa att "Greja" lite. Jag har kollat runt i facebookgruppens filarkiv och man kan ju helt klart konstatera att det är en guldgruva. I min klass har jag också några elever som inte är så studiemotiverade och bara det i sig gjorde mig sugen på att finna vägar som kan höja motivationen och eventuellt väcka ett intresse.

Till slut - i onsdags så prövade jag min första Grej Of The Day med klassen, en årskurs 4. Spännande och mina fördomar omkullkastades direkt.

Utformningen av en  GOTD kan ungefär se ut såhär:

Tio minuter på morgonen - välj en person, plats eller händelse från något av världens hörn som presenteras på en kort Power Point. Ha med lite fakta, rubriker, bild och någon rolig kuriosa. Dagen innan får eleverna en ledtråd och efteråt får de i "läxa" att berätta hemma om dagens grej. Läs gärna mer på t.ex. http://skolvarlden.se/artiklar/grej-day


I vår klass handlade den första Grejen om majblomman, passande nog så säljer vår klass sådana just nu. Två dagar innan fick de en ledtråd att fundera på. När vi drog igång visade jag en bild på Beda som grundat majblommeförsäljningen och berättade sedan lite om hennes liv, hur allt staratade, vad den första blomman kostade och hur det senare spred sig över världen och vad majblomman fått betyda för barn. Eleverna satt som ljus och lyssnade uppmärksamt. Sen antecknade vi några korta fakta utifrån frågorna var? när? och varför? Det blev som en liten sammanfattning. Det som imponerade mig mest var elevernas intresse, jag såg verkligen hur aktivit de lyssnade. När vi sen skulle fatta pennan och skriva så skrev de som aldrig förr - allas händer i luften och alla ville svara när de sammanfattade det vi skulle skriva ner. Vilken elevaktivitet och vilket engagemang! Jag hade aldrig trott eller ens vågat hoppas på ett sådant engagemang. De frågade, diskuterade och framförde sina egna åsikter - det är läroplanens förmågor och mål!

Imorgon kommer vi att pröva en ny GOTD. Några elever har under dagen idag testat och frågat mig om de har rätt gällande morgondagens ledtråg - vilken vetgirighet! Dessutom blir både elever och jag allmänbildade av ämnena som behandlas. Tio minuter av lektionstiden - jag tycker att det ger mycket valuta för den lilla stunden. Kunskap är coolt!


                                                Bild: http://tapetstore.se/fototapeter/kartor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar