måndag 28 september 2015

Att skriva sig till läsning

I den förstelärargrupp där jag är med har vi fått i uppdrag att läsa två böcker nu i höst. Den ena handlar om att skriva sig till läsning och forskning kring det och den andra som jag kommer att återkomma till vid ett senare tillfälle handlar om läsförståelse. 

Här kommer några reflektioner kring boken: Att skriva sig till läsning (ASL) erfarenheter och analyser av det digitala klassrummet. Eva Hultin & Maria Westman (red.)

Eftersom jag precis har startat upp jobbet i en åk 1 igen kändes den här titeln väldigt spännande. I den klass jag följde tidigare upp till åk 4 jobbade vi med att skriva oss till läsningen men det kändes ändå bra att nu få fräscha upp sina tankar och läsa lite aktuell forskning på området. 

I vissa kommuner har man jobbat ett bra tag med ASL och därför kan man numera också få ta del av deras forskning  som pågått under tiden. Boken är skriven av olika författare där Hultin och Westman suttit i redaktionen och sammanställt de olika författarnas tankar, erfarenheter och forskning. Boken beskriver hur att ASL har gestaltats i Sandvikens kommun, där man jobbat med ASL sedan 2003. 

I Sandviken infördes arbetssättet först i liten skala för att sedan omfatta hela kommunen. Man får i boken dels tips och praktiska exempel om hur ASL kan utformas men läsaren får också ta del av vilka svårigheter man kan möta i ett mer digitaliserat klassrum. 

Vi får följa en didaktisk diskussion och reflektion där författarna beskriver vilka didaktiska val som de tagit och som är möjliga rent praktiskt samt vilka konsekvenserna blev av deras val. 

För mig som själv jobbat med ASL så tyckte jag att boken gav styrkande argument för metoden. Jag kände igen mycket av deras tankar kring allt det praktiska men kan också konstatera att vi kommit oss en bra bit på väg från startgroparna och att vi nu allt större grad med en mer fungerande IT-teknik kan använda ASL fullt ut. Då kan fokus ligga på innehåll framom att lägga all energi och ork på att få tekniken att fungera. Forskningsresultaten där man bl a får ta del av hur de jämfört en ASL-klass med en klass med traditionell läs- och skrivundervisning var för mej en mycket intressant läsning. Kort sammanfattat kan man säga att boken ger en god inblick i hur det kan vara att jobba med ASL. För dig som jobbat med metoden kan man säga att du kommer att känna igen mycket och då kanske forskningsaspekten ger mest. Jag tycker att det är bra att det forskas i skolans värld då allt vi gör borde basera sig på vetenskaplig grund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar